Rychlostní závody okolo pylonů jsou u nás neodmyslitelně spjaty s městem Mělník. Pylonářské závody v národních kategoriích se zde létaly prakticky od roku 1975 a v roce 1978 byl pořádán na letišti Hořín 1. ročník dnes již legendární soutěže „Velké ceny Modely“, na kterou od 15. ročníku v roce 1992 navázala soutěž pojmenovaná Velká cena Mělníka. Mělničtí modeláři pozvedli tuto soutěž na nejprestižnější mezinárodní závod.
Bude či nebude
Poslední Velká cena Mělníka se na původním letišti Mělník Hořín letěla v roce 2022 a proto všichni pylonáři, ale i ostatní modeláři, napjatě sledují probíhající jednání o obnově části modelářského letiště.
To se sice letos ještě zcela nezdařilo, ale díky Jirkovi „Mazanému“ Novotnému, aktivnímu přístupu a významné pomoci během soutěže členů RC KLUBU MĚLNÍK, se podařilo zorganizovat soutěž na nádherném a skvěle připraveném RC letišti Chloumek.
Soutěž se dostala do kalendáře jako „Mělnické pylony F3D, F3E, F3T 2024“.
Soutěž byla naplánovaná na poslední zářijový víkend, tedy od pátku 27.9. do neděle 29.9.2024. Od poledních pátečních hodin probíhaly tréninky a vozová hradby z obytných aut a karavanů už byla prakticky kompletní. Co se týká startovního pole, tak kromě mistra světa v této kategorii Honzy Sedláčka byli přítomni prakticky všichni naši pylonáři, kteří si chtěli užít poslední letošní domácí soutěž. V sobotu bylo naplánováno pět soutěžních kol a na neděli tři, což se i díky počasí, a hlavně skvělé organizaci podařilo splnit.
Začínáme soutěžit
Sobotní první soutěžní den byl zahájen brífinkem pilotů a rozhodčích, kterému předcházela tichá vzpomínka na jednoho ze zakladatelů a propagátora pylonového létání Zdeňka Malinu, který nás opustil 22.9.2024, tedy pár dní před soutěží. Tady stojí za připomenutí, že bratři Miloš a Zdeněk Malinové se v kategorii F3D stali několikrát mistry světa a vítězi domácí Velké ceny pořádané právě na Mělníku. V duchu vzpomínek se pak nesl vlastně celý soutěžní víkend.
Kategorie F3D
Jako první do závodu nastoupili závodníci v tradiční kategorii F3D, tedy modely se spalovacím motorem a laděným výfukem. V této kategorii nastoupilo 6 závodníků. Ke stálicím v této kategorii se připojil se zapůjčeným modelem ještě Kamil Vydra, který normálně létá jen elektrickou kategorii F3E. Technické problémy bohužel způsobily, že z pěti sobotních plánovaných startů odletěl všech deset kol jen jednou. Nicméně si na model rychle zvykl i přes to, že páka plynu na vysílači je u pylonových spalováků jen pro okrasu?. Ředitel soutěže Jirka Novotný, který kromě vlastní organizace soutěže dělal současně startéra a mechanika několika závodníkům v různých kategoriích, nakonec o pouhých 0.28 s porazil Tomáše Andrlíka, který musel do posledních kol z důvodu srážky s Kamilem Vydrou nasadit nový model. Třetí místo obsadil Jirka Klein s mechanikem Honzou Petrem. Výborně také létal další nestor této kategorie Miroslav Novák se svým stálým mechem Michalem Buberem.
Kategorie F3T
Miroslav Novák létal současně i kategorii F3T. Při losování dvojic v této kategorii se sešla jediná dvě oranžová letadla, a sice model Loki Lukáše Doubravy a model Nemesis právě Miroslava Nováka, takže rozhodčí na pylonech to neměli vůbec jednoduché. Navíc oba piloti létali poměrně vyrovnaně, a tedy v těsné blízkosti, což nakonec v neděli vedlo ke kolizi. V této kategorii se kromě bojů s časem také hodně bojovalo se spolehlivostí. Největší smolař byl asi Honza Petr, který odletěl z osmi kol tři a z toho v jednom dvakrát seknul, takže měl započtena pouze dvě kola. Nejlépe se opět dařilo Tomáši Ciniburkovi s mechanikem Jirkou Novotným. Tomáš odlétal všechna soutěžní kola pouze s jednou penalizací 200 s a po zásluze v této kategorii zvítězil. Lukáš Doubrava, kterému také dělal mechanika Jirka Novotný, měl také až do nedělního závodu plný počet kol a s novým motorem čerstvě po záběhu zvyšoval rychlost na trati. Nicméně v neděli v šestém soutěžním kole se srazili s Miroslavem Novákem a jejich stroje se odebraly do pylonářského nebe. I tak Lukášovi stačil sobotní bodový náskok na druhé místo a Miroslavu Novákovi na třetí místo.
Kategorie F3E
V elektrické kategorii F3E létalo pět závodníků a bylo vidět, že chladnější podzimní počasí s příznivým větrem této kategorii svědčilo, takže nebylo potřeba z hlediska spotřeby energie laborovat s vrtulemi nebo snižováním výkonu při startu. Navíc byla vidět i větší vylétanost pilotů, takže nebyla nouze o seky, tedy podlétnutí pylonů ve snaze o co nejkratší dráhu a tedy nejrychlejší čas. Nejvíce to tzv. mňoukalo na pylonech 2 a 3, kde snad všichni piloti kromě Tomáše Ciniburka nachytali nějaké seknutí nebo plnou penalizaci. Tomáš Ciniburk si s mechanikem Jirkou Kleinem díky tomu vylétal čisté první místo. Na druhém místě pak skončil Kamil Mojo Vydra a třetí Tomáš Andrlík. To, že se létalo opravdu natěsno svědčí i 1s rozdíl, který ztrácel na čtvrtém místě Lukáš Doubrava. Lukáš si nicméně opět vylepšil svůj osobní rekord a časem 59.84 s se dostal pod pro pylonáře magickou hranici jedné minuty.
Slovo závěrem
Soutěžní víkend pak byl opět v přátelské atmosféře ukončen vyhlášením výsledků, kde myslím všichni závodníci dostali jak jinak než místní mělnické víno z Vinařství Kraus. Účastníci nešťastných střetů si pak udělali alespoň společnou památeční fotografii, a i přes lítost nad zničenými modely vybudili na svých tvářích úsměv a teprve poté si šli v tichosti pobrečet.