• minislide cbc f3a 2023 v02

CBC F3A 2023 - Jak to vše pobíhalo

A je to za námi. Jedna z největších soutěží našeho RC KLUBU MĚLNÍK skončila a nyní je čas na malé zhodnocení a připomenutí toho úžasného víkendu. Tedy vlastně nejen víkendu, ale půlroční práce plné příprav a plánovaní, stresu a touhy, dovést tuto soutěž k dokonalosti. Pohodlně se usaďte, příběh Central Bohemia Cup F3A 2023 právě začíná.

Bude či nebude

Někdy v polovině roku 2022 jsem se dozvěděl, že letošní mezinárodní soutěž v přesné akrobacii F3A, kterou vždy pořádal na Moravě Aleš Zapletal nebude. Byli jsme na ni s Patrikem sice jen jednou, ale ta atmosféra tam byla super. Vidět nejlepší piloty létat byl opravdu zážitek a vůbec nám nevadilo umístění někde na posledních místech. Jelikož se jedná o mezinárodní soutěž v kalendáři FAI, kdy tento termín držíme již v ČR několik let, byli jen dvě možnosti. Můžeme soutěž uspořádat jinde v ČR, někým jiným anebo pro rok 2023 vynechat. Tím bychom nejspíše přišli o tento termín a v dalších letech by to mohl být problém. Na otázku, kdo a kde by se soutěž mohla konat vlastně byla jen jediná možnost, u nás na Mělníku.

Po velkých debatách v klubu, přemýšlení, kam vše umístit a jak vše zorganizovat jsme došli k závěru, že tak velká soutěž je prostě nad naše možnosti a rozhodli se ji nepořádat. Takto jsme se domluvili i s dalšími piloty z Czech F3A Teamu v září 2022 a já to bral jako vyřešené. Přeci jen, na letošní rok jsme měli v plánu udělat dvě Mistrovství ČR v akrobacii F3A a RCA a také plánujeme na podzim soustředění F3A s novou sestavou. Velká mezinárodní soutěž by opravdu byla již moc. A to se nebavím o dalších akcí našeho RC KLUBU MĚLNÍK. O to větší vánoční překvapení pro mě bylo zjištění, že Aleš nás na FAI nahlásil, a tedy soutěž by se konat měla. Takže jsem hodil dotaz do klubu, zda do toho půjdeme a po novém roce začala nekonečná příprava s názvem Central Bohemia Cup F3A 2023.

Maraton začíná

Nechtěl jsem nechat nic na poslední chvíli, a tak opravdu ihned po novém roce začal stavět pilíře těchto závodů. Nejprve jsem obvolával všechny možné kamarády a pořádně zjišťoval, co vlastně budu potřebovat. Zkušenosti s pořádáním F3A či RCA závodů máme, ale toto bude jiná liga. Moc dobře jsem si uvědomoval několik klíčových bodů – rozhodčí, prezentace na webu, prostor na letišti a zázemí. Oslovili jsme několik rozhodčích, a to ne úplně úspěšně. Musím se přiznat, že toto byl opravdu oříšek. Sehnat vůbec 5 rozhodčích byl docela problém, a to se nebavím o tom, že musíme splnit podmínky FAI na národnost a kvalifikaci. Ještě v průběhu dubna, jsem neměl finální potvrzení od všech rozhodčích a trochu jsem ztrácel naději. Nakonec se ale zadařilo a já měl potvrzeno vše co jsem potřeboval. První pilíř stál. Druhý pilíř v podobě bodovacího systému nebylo komplikované zajistit. Zvolil jsem osvědčenou cestu a kontaktoval Tomáše Bartovského, zda by nám stejně jako na Moravě nezajistil bodovací systém. Díky tomu, že Tomáš je z Prahy, měl to i o poznání blíž a svou účast nám přislíbil.

Vždy když jsem jel na letiště s Patrikem létat, kladl jsem si jednu otázku. Jak se to sem všechno vejde, kam dáme všechny auta, zázemí a letadla? To jsem viděl jako velký problém. Plocha letiště sice malá není, ale prostor pro parkování, karavany a další zázemí to bude náročný. Takže jsem vymýšlel, jak to udělat a jak to vše poskládat. Jednoznačně to nevycházelo. Ještě zde byla možnost parkování na přilehlém pozemku, který obhospodařují zemědělci. Otázka ale byla, zda v té době již budou mít posekanou trávu a zda dostaneme souhlas k parkování.

Informace na web se mě podařilo udělat docela rychle a díky účasti většinou zahraničních pilotů, vše jsem napsal v angličtině. Malá propagace na Facebooku a piloti se začali hlásit. Jejich počet docela stoupal a já se rozhodl udělat strop pilotů na 30. Následně jsem to ještě zvednul na 35, ale to jsme již věděli, že někteří přihlášení nejspíš nepřijedou. Nakonec bylo přihlášených 34 pilotů a na letiště skutečně dorazilo 28 z nich, což se v průběhu soutěže ukázalo jako zvládnutelné číslo. Pro příště, pokud nějaké bude, víme, že opravdu 30 pilotů je max, co jsme schopni v klidu za ten den odlétat. Jasně, dalo by se více, ale pak jakýkoliv zádrhel bude znamenat velkou komplikaci.

Posledním takovým velkým pilířem, když už jsem to tak začal nazývat, bylo zázemí. Je dobrým zvykem na těchto soutěží udělat večerní grilovaní, nebo prostě nějaké pohoštění. Také budu potřeboval zajistit obědy pro rozhodčí a organizační tým. Toto jsme si chtěli vše dělat sami svépomocí, což se v průběhu příprav na soutěž ukázalo jako nereálné. Předpokládalo se, že bude teplé počasí, řešil jsem otázku kde uchovávat vodu pro rozhodčí, jak řešit večerní BBQ párty, kdo bude grilovat, kdo to vše na letiště přiveze a bude se o to starat? Na toto jsem otázky nenašel, a tak jsem se rozhodl svěřit občerstvení někomu jinému. Prostě jsme si najali firmu, která nám zajistila nejen celou BBQ párty v sobotu večer, ale i na letišti obědy pro rozhodčí a soutěžící, káva vždy k dispozici, studené nápoje a nějaké jídla po celý den. Musím uznat, že toto byla skvělá volba. Jednak jsem ušetřil spousty práce a přenesl toto vše na někoho jiného a jednak si stánek s občerstvením piloty chválili a byli s ním spokojeni. Což byl hlavní cíl. Nyní už jen zbývalo zajistit nějaký párty stan větších rozměrů pro posezení a také pro úkryt letadel, kdyby něco. To, kdyby něco se pak v sobotu vyplnilo několika přeháňkami, a to i většími. Takže ještě že jsem je měli.

Bylo toho ještě spousty v řešení a příprav jako třeba ceny pro soutěžící, zajištění mobilního WC, zajištění elektrocentrály, přístřešek pro rozhodčí a bodovací systém, upevnění všech stanů. Na letišti většinou dost fouká. Dále pohodlné židle pro rozhodčí, nějaké vlajky, poháry a spousty dalších věcí, na které si raději ani nepamatuji. Tedy jedna důležitá ještě byla. Věděl jsem, že vše nestihnu postavit za den a bude potřeba to hlídat, proto bude nutné na letišti několik dní bydlet. Takže další věc na seznamu byl karavan. Ano pro pořádání této soutěže jsem si koupil karavan. Toužil jsem po něm již několik let a toto byl ideální motivátor a důvod do toho jít. Skvělá volba a nyní jsem za něj velmi rád.

se to blíží

Máme cca 14 dní před soutěží a já začínám být více nervózní, upřímně hodně nervozní. Nezapomněl jsem na něco, co ještě zbývá připravit? Denně sleduji počasí a přeji si nějaké hezké. To sice poslední měsíc je, možná až moc, a tak místo travnatého letiště nejspíš bude poušť. Vše je snad domluvené, posílám informační mail na rozhodčí a ptám se, zda vše platí. Super, platí. Posílám informace na soutěžící s podrobným programem a navigací na letiště. Dotváříme cedulky a rozmýšlíme rozložení na letišti. Díky vstřícnému kroku zemědělců máme kolem letiště posekáno a můžeme u nich parkovat, což je super. Bez toho by to bylo hodně komplikované.

Víkend před soutěží sekám letiště a provádím lajnování. Potvrzujeme si ubytování pro rozhodčí, jídelníček na víkend a BBQ párty. Vypadá to zatím vše dobře a bojím se to vyslovit nahlas. Sice počasí je takové proměnlivé, ale snad to nějak vyjde. To prostě neovlivníme. V pondělí již první soutěžící trénují na letišti. Je to takové poklidné a příjemné. Ve středu parkuji karavan na letiště, zde budu bydlet několik následujících dní a těším se na to. Večer je na letišti takový klid a já si to s knížkou v ruce užívám. Popravdě, byla to jediná chvilka, kdy jsem tu knížku viděl. Ve čtvrtek stavíme stany, přijíždí další piloti. Už to začíná, máme vše připravené a já vidím, že ten pomyslný vlak začíná docela zrychlovat. Rozhodně nejde zastavit, jede slušným tempem.

Pátek - oficiální tréninkový den

Je brzo ráno, cca 6:30 a Gernot je připraven na svůj první tréninkový let. Na to že přijel o půlnoci, je to slušný výkon. Trénovat se ale musí. Lassi, který dorazil v úterý má za sebou každý den okolo 10 startů. Stavíme s Patrikem letadlo a střídáme se v letech. Moc dobře víme, že co nenalétáme nyní, odpoledne již nezvládneme. Vítr je docela silný, ale na to jsem z letiště zvyklý, takže s tím si poradíme. Postavené stany na tom jsou o něco hůře a proto zvyšujeme jejich zabezpečení. V poledne přijíždí i občerstvení a staví si své zázemí. Také začíná fungovat WC a elektrocentrála. Odpoledne je čekací doba na let už skoro 2 hodiny.

Většina pilotů je na místě, proto provádíme registraci a losování čísel. Připravuji pořadí letů a harmonogram na sobotní den. Pochopil jsem, že si již nezalétáme, protože práce máme dost. Nevadí, dopoledne jsme to vše zvládli a dali 6 letů. V karavanu začíná být malinko nepřehledno, ale to uklidíme. Ještě že jej máme, je to opravdu velký společník. Tomáš instaluje bodovací systém a vše testujeme. Vypadá to dobře, opět to neříkám nahlas. Nyní je již čas na úvodní slovo ke všem pilotům. Já česky a Honza anglicky hovoříme k pilotům. Prezentací před zákazníky mám za sebou dost a nedělá mě to problém, zde ale cítím nervozitu a jsem rád, že jsem si proslov připravil na papír. Vše je jasné, vše je řečeno a soutěž je oficiálně zahájena. Já mám milou povinnost a s Honzou odjíždíme na večeři s rozhodčími. Na letišti se trénuje do západu sluníčka. Probereme nějaké drobnosti ohledně soutěže, ale pak už se vesele a uvolněně bavíme. Je to prima večer. Jakmile jsem dojel zpět na letiště, ještě jsem provedl kontrolu věcí, poklidil plochu a docela unaven šel s Patrikem spát. Je fajn být na letišti.

Sobota - jdeme na to

Vstáváme docela brzo. Zahájení je v 7:45 před-letcem. Toho se zhostí Patrik, aby měl prostor si udělat let před soutěží. Nakonec zvládneme i jeden v 7:00 a tak jsem připraveni. Ještě dokončuji přípravu pro rozhodčí, elektřina na bodovací systém, židle, stoly, desky a hlavně pití pro všechny. Vím, co to bodování obnáší, proto je potřeba o rozhodčí dobře pečovat. První start je naplánován na 8:00 a vše se nám daří. Všichni piloti jsou ukázněni a připraveni před svým letem v uličce na plochu. Občas spadne nějaká ta kapka, a tak do uličky dáváme jeden stan, aby letadla byla pod střechou. Následně svítí sluníčko, stan je opravdu dobré tam mít, je to skvělé zázemí před startem. Náš první let dopadl dobře a jsme s Patrikem spokojeni i s výsledkem. Ano nějaká chyba tam byla, ale to nevadí. Je prostor na zlepšení. Výsledky se krásně promítají na internet, každý soutěžící ihned vidí, jak si vede. Po cca 10 pilotech dáváme malou pauzu pro rozhodčí. No a zde se prvně ukazuje přínos občerstvení, které je připravené přesně na pauzu a káva je jim servírovaná načas. Větší test s jídlem ale nastává během oběda. Ano, měl jsem malinko strach, jak toto dopadne, ale když ochutnávám jídlo, vím, že toto bude super. Jídlo servírujeme i rozhodčím na klasickém talíři s příborem, žádný plast, a to úplně zvedá úroveň.

Máme pauzu a děláme společnou fotku, ze které vytvářím a tisknu diplomy. Po obědě jdeme brzo na start a to se neukázalo jako ideální. Zvedá se vítr a přijde nejspíš bouřka. Máme jedny z nejhorších podmínek na let, ale to je prostě soutěž. Snažíme se s tím poprat, ale v souvratu nám letadlo padá a my víme, že to je obrat za 0 bodů a tím pádem moc bodů nebudeme mít. Tento obrat má i největší koeficient a my se žebříčkem propadáme. Škrtací let máme tedy za sebou. Výhodou dřívějšího našeho letu je to, že pro dnešek máme volno. Tedy letové volno, jinak nikoliv. Dáme letadlo do auta a začínáme udit klobásy a lososa. Nějak jsme si vymysleli, že na letišti budou klobásy a losos přímo z udírny. Bohužel počasí si s námi dělá co chce a přichází i dost velká bouřka. Liják jako blázen a letiště pokrývá během chvilky cca 5cm vody. V tomto se létat rozhodně nedá a proto přerušujeme. Naštěstí to trvá jen několik minut a můžeme pokračovat s malým zpožděním. Toto se ještě několikrát opakuje, ale nás to neskolí. Když to jen trochu jde, létáme, když ne, dáme pauzu. Díky ukázněnosti pilotů sice zpoždění máme, ale vše se dá zvládnout. Konec druhého kola je sice se později, ale ne tak hodně, abychom posouvali večerní zábavu. To ji spíše opět posouvá déšť, jenže vše je připraveno, jdeme jíst. Grilovaná kýta, klobásy a losos z udírny, spousta zeleniny, dresing, pivo víno. Věřím, že se všichni baví dobře. Sedíme pod stanem a vypadá to, že už dnes pršet nebude. Někteří využívají letiště k létání. Je to skvělý večer, ale jsem docela unavený. Ještě poklízím věci kolem rozhodčích, schovávám židle a připravuji na další den. Asi jsem to celé přetáhl, ale dnes nějak nemohu spát. Pořád se budím a mezi 2 až 5 vysloveně koukám do stropu. Nejspíše to bude nervozitou, aby to vše dopadlo dobře. Dopadne, věřím v to.

Neděle - finále se blíží

Moc jsem se nevyspal, ale i tak v 6:00 lezu z karavanu. Venku je moc příjemně a předpověď je výtečná. Dnes bude opravdu hezky. Jediné, co vidím jako problém je mlha na letišti. Ta se ale snad brzo zvedne, říkám si. Připravujeme si letadlo na start a když už to vypadá dobře, letíme trénink. Dobře to ale nevypadá a letadlo mizí v oparu. Naštěstí jen na chvilku a už jej vidíme. Není čas na hrdinství, přistáváme. Dnes si cvičný start neuděláme. Nevadí. Mlha a nízká oblačnost nás nakonec zdrží na více jak hodinu. Dva soutěžící bohužel ale dnes nenastoupí, proto máme nějaký čas k dobru. Celý den svítí sluníčko a vypadá to opravdu na krásný den. Což je super, protože nám alespoň uschnou všechny stany. Náš let je až někdy kolem poledního, takže dnes máme čas. Na mě je vidět únava. Ano tento vlak jede docela rychle a pořád je co dělat. A to si myslím, že vše jede jak má. Vůbec nevím, co bychom dělali při problémech. V mezičase tiskneme diplomy. Pořadí některých pilotů je již jasné. Naše zatím ne. Dnes opravdu vše šlape jak má. Máme jen ráno jeden výpadek centrály, ale krátký. Třetí kolo sestavy P23 se blíží do konce a my připravujeme seznam pilotů na finálovou sestavu. Tam postupuje prvních 12 pilotů. Tiskneme poslední diplomy a máme chvilku klidu. Letí se finálovka a musíme počkat na výsledky. Během chvilky usínám v karavanu, Patrik také. Popravdě těch max 30 minut spánku bylo super. Následně obíhám kolem letiště, dělám si nějaké fotky, bavím se s piloty a hlavně koukám na to mistrovské umění pilotů při letu sestavy F23. Nechápu, jak to mohou takto krásně zalétat.

Je dobojováno, poslední pilot přistává. Připravujeme stupně vítězů, ceny a závěrečný proslov. Oceňuji rozhodčí a všechny, kdo se na soutěži podíleli. Nyní už jen zbývá vyhlásit pořadí soutěžících, rozdat diplomy a ceny. Soutěž skončila, dostáváme gratulace ke skvěle připravené soutěži a všichni se pomalu rozjíždí do svých domovů. Nás čeká to poslední, sbalit vše, uklidit letiště a také se dostat domů. I toto jde za pomoci členů RC KLUBU MĚLNÍK dobře a kolem 19:00 hodiny jsme doma. Jsme totálně vyčerpáni, ale jsme šťastni. Zvládli jsem to, teď to již mohu říct i nahlas.

Shrnutí celé soutěže

Jsem nadšený. Již nevidím ty týdny příprav, již nevidím ty probdělé noci u počítače. Už nevidím ten stres, který jsem měl vždy s nějakým malým nezdarem, a hlavně již nemám ten strach, že se něco během soutěže stane. Ano stalo se, ale již vím, že to dopadlo dobře a poradili jsem si. Jsme skvělý tým. Přes všechny rozmary počasí, nečekané nástrahy musím konstatovat, že soutěž proběhla perfektně a snad i na jedničku. Tolik pochval při loučení s piloty, během soutěže a od rozhodčích jsem opravdu nečekal. Se všemi, se kterými jsem mluvil, si soutěž pochvalovali a za to patří nám všem, co jsem se na tom podíleli velké díky. Pro mě osobně má tato soutěž ještě jednu skvělou věc. Můj syn Patrik se v této těžké konkurenci probojoval na krásné 19 místo a toho si cením nejvíce. Byl to pro nás oba náročný víkend ale užili jsem si to. Malinko mě mrzí, že taková soutěž u nás bude až za dva roky. Líbilo se mě to. Ba ne, za dva roky je akorát, přeci jen to byl pomalu půl rok příprav. Máme zkušenosti a máme nyní poznatky a nápady na další pořádání. Těším se na to, bude to výzva. Takže v roce 2025 na Central Bohemia Cupu se doufám opět uvidíme.

Poděkování patří všem

Neodpustím si to na závěr. Ano, tato soutěž by se nedala uskutečnit v takové kvalitě, jaká byla bez pomoci ostatních. Není to jen moje práce, ale je to práce našeho RC KLUBU MĚLNÍK, proto tímto děkuji všem členům, kteří se na přípravě a pořádání podíleli. Je nás v klubu dost a hodně členů se do příprav zapojilo, nebo přišlo s nějakým nápadem, či přispěli jinak. Každá pomoc byla vítána a pomohla soutěž uspořádat. Nechci zde všechny jmenovat, ale vám všem patří díky.

Nebyl to jen náš RC KLUB MĚLNÍK, který se soutěží pomáhal a i ostatním bych zde chtěl poděkovat. Neberte pořadí jmen jako žebříček zásluh, každého a každé pomoci si vážíme stejně.

  • Děkuji Tomáši Bartovskému za jeho skvělý bodovací systém a pomoc při soutěži. Tomáši díky moc.
  • Děkuji všem rozhodčím, Peter Uhlig, Norbert Polatschek, Igor Naňo, Vašek Soukup a Zděnek Šteigl, že jste přijeli a ty dva dny vydrželi bodovat naše lety i při rozmarech počasí. Díky moc.
  • Děkuji Honzovi Votavovi za pomoc nejen během celé soutěže ale hlavně i s přípravou. Honzo, volal jsem ti vždy, když jsem něco potřeboval a že to bylo telefonátů. Díky moc.
  • Děkuji Honzovi Votavovi mladšímu, že si vzal na starost sponzoring a zajištění všech cen pro soutěžící. Přesně takovou pomoc, kdy si někde vezme celý úkol na sebe jsem potřebovali. Honzo díky.
  • Děkuji Lukáši Gadoci a jeho týmu za výbornou přípravu celého občerstvení během soutěže. Toto nám hodně pomohlo a spolupráci si mohu jen vynachválit. Díky Lukáši.
  • Děkuji Alešovi Zapletalovi, že mě předal informace a zkušenosti z předešlých soutěží. Také to bylo nespočet telefonátů. Aleši díky.
  • SMČR a zejména Honzovi Žemličkovi za půjčení stanů pro rozhodčí a zázemí. Opravdu jsem je potřebovali. Díky moc.
  • Děkuji všem sponzorům, že nás podpořili a věnovali nám dárky do soutěže.
  • Děkuji pilotům z Czech F3A týmu za podporu a pomoc při soutěži. Chlapi díky moc.
  • Děkuji všem ostatním, kdo se na soutěži podíleli. Díky.
  • A v neposlední řadě, děkuji všem pilotům, že na soutěž dorazili a utvořili tuto nádhernou atmosféru.

Central Bohemia Cup F3A 2023 skončil a mě nezbývá než se těšit na případný další ročník.


Naposledy změněno neděle, 25 červen 2023 00:35
zpátky nahoru